Fredrik Mattinson:
Hej, Vad bör jag tänka på vid montering av ekolod. Jag är ny båtägare och min första båt har blivit en Albin Express. Tycker det känns lite läskigt att borra hål i en båt, så jag har lite frågor kring detta. Idag sitter det en Siva logger (skovelhjul) mitt emellan fören och kölen (precis framför vaggan se bild). Underifrån sett så är den monterad ngt ca. 1 dm (åt BB) om skrovets mittlinje. Ovanifrån sett går att komma den från luckan i förpiken. Varför har förra ägaren satt den på sidan av mittlinjen? Frågor: 1/ Optimal placering av ekoloddet? Mitt förslag är att sätta ekolodet 10 - 15 cm framför loggern och rakt under båten dvs på skrovets mittlinje. Genom att sätta det framför undviker jag kanske skovelhjulets påverkan på ekolodet (vatten strömmar!). Tror ni det skulle fungera bra? (Expressen är rätt plana under till!) 2/ Tätning av hål? Erlandsson tipsa om att täta med Sikaflex. Trycker jag dit det efter att ekoloddet sitter på plats, ngt annat att tänka på? Det är ju extremt vikitigt att det blir tätt! 3/ Borra hål? Diamtern på borrhålet ska vara 50 mm så jag tänkte borra med 51 mm borr, är det ok? 4/ Undvika delamineringar? Efter ha borrat ett hål i skrovet är det risk att fukt kan tränga in och delaminera plast/galsfiber skikten? Är det Sika flexens uppgift att förhindra detta? 5/ Rikta ekolodet vertikalt? Båtlinjen (skrovet under till) har en liten lutning längs långskeppslinjen och ekolodden bör ju peka rakt ned för att mäta rätt djup och inte längs med denna lutning. Jag tror inte detta är ngt att bry sig om för att lutning är för liten eller båt ligger ju knappt någonsin helt horisontellt med botten då den guppar runt! Tacksam för synpunkter, hälsningar Fredrik
- Logga in för att skriva kommentarer
- 2637 visningar